Posts

Showing posts from March, 2017

Baby's Puree Preparation

Image
Ok to be exact, there is another 2 weeks before Hamka can start eating semi solid food. I just couldn't control my excitement to feed my baby the nutritious food. 
Oh right, I will just go straight to the point. Here we go..




Avocado Puree  🥑 
You can add a little bit of baby's milk before blend to get the smooth texture. 
Tips: Choose the darker avocado for the ripe one










Apple Puree  🍎 
Red apple cut into small cube Steam the apple first Blend until smooth and freeze it baby!! Or feed your baby right away 😄
Simple right 😘

Ps:- You can buy the food storage container from me. 

Visit IG: BebeBoo.co
FB: Bebe Boo
Shopee: Bebe Boo

Baby Batuk Berkahak dan Selsema

Image
Salam,

Masuk umur Hamka El Rafif 5 bulan, selsema dan batuk pula dia. Kali ni agak teruk jugalah. Hingus meleleh-leleh, batuk pun berkahak. Serious, ibu mana yang tidak risau. Tapi memang dimaklumkan dengan pengalaman ibu-ibu lain baby bawah 6 bulan memang tak ada ubat.

Pergi jumpa doktor pon, dia cuma bagi ubat demam. Kahak pon katanya masih ok, x menganggu paru-paru. Katanya untuk standby, manalah tahu demam pula. So sekarang, seminggu gak la Hamka selsema. Tapi Alhamdulillah, hingus pon dah nak kering, cuma kahak tu masih adalah.

Dah beberapa hari jugalah Hamka tak tidur lena malam. Hurmm.. Sedih.. kesian tengok dia malam-malam bangun terjaga sebab tidak selesa. Kebetulan ubat ubat Herba Asma yang warna hitam tu pon dah lama habis. Entah macam mana tak terfikir langsung nak beli. Dahlah beli nasal aspirator, then lupa bawa balik. Ingat nak guna tu untuk sedut hingus baby.

So semalam (Ahad), aku ajak suami aku keluar sekejap cari nasal spray yg rupanya dah habis tapi mak aku x bagi…